PatiëntendossierAls
ziekenhuis zijn we verplicht om voor elke patiënt een dossier op te maken. Dit
dossier bevat de nodige verpleegkundige en medische gegevens opdat een optimale
verzorging en behandeling kan worden georganiseerd. Uiteraard is dit
patiëntendossier strikt vertrouwelijk. Alle personeelsleden en zelfstandigen
werkzaam in de vzw Sint-Jozefkliniek zijn gebonden door het beroepsgeheim en/of
de discretieplicht en moeten dus de grootste discretie bewaren.
Hoe worden mijn
medische gegevens bewaard?
Al
uw medische gegevens worden bewaard in uw medisch patiëntendossier. Dit kan
zowel elektronisch als op papier. De elektronische gegevens worden opgeslagen in
een streng beveiligd programma zodat niet iedereen zomaar toegang heeft (zie ook
volgende vraag). Ook met het papieren dossier wordt strikt vertrouwelijk
omgegaan. Na uw opname wordt het papieren dossier bewaard op een veilige plaats
in het ziekenhuis en na 30 jaar wordt het zoals wettelijk bepaald vernietigd.
Wie mag mijn patiëntendossier raadplegen?
Enkel
de artsen, verpleegkundigen en paramedici die betrokken zijn bij uw verzorging
hebben toegang tot uw patiëntendossier. Daarnaast kunnen enkele vooraf bepaalde
personeelsleden uw dossier raadplegen voor de registratie van klinische
gegevens en voor kwaliteitscontrole.
Kan ik mijn eigen
medisch dossier inkijken?
Waarvoor worden
mijn medische gegevens gebruikt?
De
verwerking van uw medische gegevens gebeurt in eerste instantie om uw diagnose
vast te stellen en/of voor uw behandeling te bepalen en op te volgen. Daarnaast
gebeurt de opvolging van uw verblijf ook met het oog op facturatie. Tenslotte worden
uw medische gegevens en verblijfsgegevens geregistreerd voor beheersdoeleinden
en ziekenhuisfinanciering.
Het medisch
dossier wordt onder de verantwoordelijkheid van de hoofdgeneesheer bewaard. De
verantwoordelijke voor de verwerking van alle andere gegevens is de
Sint-Jozefkliniek.
Kunnen mijn
medische gegevens uitgewisseld worden buiten de Sint-Jozefkliniek?
Uw
medische gegevens kunnen worden uitgewisseld via een beveiligd netwerk en zijn
enkel toegankelijk voor zorgverleners (huisarts, specialisten) die een therapeutische
relatie met u hebben. Betere informatie-uitwisseling tussen deze verschillende zorgverleners
leidt tot een optimale zorgverlening.
Als
patiënt moet u toestemming geven vooraleer deze gezondheidsgegevens kunnen
worden uitgewisseld. Dat kan via de website www.ehealth.fgov.be/nl/citizen
van de overheid of in samenspraak met uw huisarts die u meteen bijkomende
informatie kan geven. U kan deze toestemming op elk moment intrekken of
bepaalde zorgverleners uitsluiten via die website. Het personeel aan de opname
kan uw toestemming ook registreren op voorwaarde dat u hiervoor eerst uw
geïnformeerde toestemming geeft via de opnameverklaring.
Krijgt mijn
familie informatie over mijn diagnose of behandeling?
In
het algemeen krijgen uw familieleden en uw eventuele vertrouwenspersonen (link naar “recht op informatie” onder
patiëntenrechten) geen informatie over uw diagnose of behandeling, tenzij dat u
hiervoor toestemming heeft gegeven. Bij minderjarige patiënten of patiënten die
wilsonbekwaam zijn (bv omwille van een coma) zal de arts de vertegenwoordiger van de patiënt (link
naar “vertegenwoordiging van de patiënt” onder patiëntenrechten) informeren over
uw medische toestand.
In
uitzonderlijke gevallen mag het beroepsgeheim doorbroken worden en zullen uw
medische gegevens gedeeld worden zonder uw toestemming, bv in geval van (een
vermoeden van) kindermisbruik.
Waar kan ik
inbreuken op mijn privacy melden?
Als
u het gevoel heeft dat uw privacy geschonden is, aarzel dan niet om dit te
melden aan de ombudsdienst. De ombudsdienst is via e-mail of telefonisch te
bereiken (ombudsdienst@sjk.be of 03 890 17 92).
Indien
u denkt dat de regelgeving rond de verwerking van persoonsgegevens niet
gerespecteerd wordt door onze organisatie, dan heeft u altijd het recht om klacht
in te dienen bij de Privacycommissie.
Ook medewerkers van de Sint-Jozefkliniek hebben
recht op privacy. Waar dien ik als patiënt rekening mee te houden?
Wij
hebben respect voor uw privacy, dus wij verwachten van u als patiënt en uw
bezoekers hetzelfde.
Als
medewerker willen we ten allen tijden identificeerbaar zijn. De patiënt heeft immers
het recht om zijn zorgverleners te kennen. Daarom dragen we altijd onze badge
met voor-en achternaam. We appreciëren het ten zeerste als u onze medewerkers
niet zou opzoeken of benaderen op het internet. Als u na ontslag nog vragen
heeft over uw behandeling, gelieve dan uw behandelende arts te contacteren.
We
vragen u ook om geen andere patiënten en zorgverstrekkers zonder hun toestemming
te fotograferen of te filmen. Dergelijke praktijken kunnen strafrechtelijke
gevolgen hebben. Selfies & foto’s waarop geen andere personen te zien zijn,
vormen echter geen probleem. We verwijzen hiervoor naar het portretrecht en de
privacywet.
Alle persoonsgegevens en medische gegevens worden
verwerkt in overeenstemming met de bepalingen van de wet van 8 december 1992
tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking
van persoonsgegevens (gekend als de “Privacywet”), en vanaf 25 mei 2018 de
Algemene Verordening Gegevensbescherming van 26 april 2016. Uw gegevens worden
in geen geval doorgegeven aan derden tenzij wettelijk opgelegd, u hebt er
steeds toegang tot en u kunt de juistheid ervan verifiëren. Uw gegevens
worden nooit buiten de Europese Unie uitgewisseld.
Krijgt mijn familie informatie
over mijn diagnose of behandeling?
In het algemeen krijgen uw
familieleden en uw eventuele vertrouwenspersonen geen informatie over uw diagnose of
behandeling, tenzij dat u hiervoor toestemming heeft gegeven. Bij minderjarige
patiënten of patiënten die wilsonbekwaam zijn (bv omwille van een coma) zal de
arts de vertegenwoordiger van de patiënt informeren over uw medische toestand.